Sajtófigyelő
·Cikkek listája
Hírek
·1956 előtt tisztelgett Bush
·V. Putyin orosz elnök Budapesten Megkoszorúzta az 56-os emlékművet
·Emlékbizottság elnökének interjúja
·Az USA Képviselőháza határozatot fogadott el az 1956-os forradalom elismeréseként
·Az államfőnél járt Gyurcsány Ferenc
·Emlékbizottság elnökének közleménye
·Emlékbizottság titkárának interjúja
·Emlékbizottság és az MTI együttműködési megállapodása
Pályázatok
·Pályázati kiírások
·Emlékévre tervezett pályázatok
·Elnyert pályázatok
·A forradalom formája
Az i-ypszilon alkotócsoport által tervezett 1956-os Emlékmű
Ajánló
·CompLex Jogtár
·1956-os könyvespolc
·Lipták Béla: 35 NAP
·Lossonczy Tamás: 1956
·Diáknapló 1956-ból
·Csics Gyula: Magyar Forradalom 1956
·Bob Dent: Budapest 1956. A dráma szinterei
·Sorsod művészete Gérecz Attila versei és utóélete
·Ötvenhatos regény
·Bang Jensen könyvrecenzió
Tudomány
·A vidék forradalma, 1956 II. kötet
Szerkesztő: Szakolczai Attila
·Standeisky Éva: Gúzsba Kötve
·A Demokrácia Reménye Magyarország 1945


GÁRDOS PÉTER

A magyar filmművészetnek vannak ügyeletes kedvencei: sokat írnak róluk, nyilatkozataikat közli a sajtó, a rádió, a televízió - és vannak szürke eminenciásai, akiken a kritikusok élvezettel verik el a port. A harmadik kategóriába tartozókat rendszerint ki szokták hagyni a leltárakból. Ők a hátrányos helyzetűek. Nem azért, mert produktumaik minősíthetetlenek s nem illeszthetők kényelmes Prokrusztész-ágyakba. Egyszerűen nincsenek a fő-sodorban, ergo: mellőzhetők. Gárdos Péter nevét Zsugán István vaskos interjúkötetében (Szubjektív magyar filmtörténet) hiába keressük, egyetlen egyszer sem fordul elő (!). De kihagyták a rendezőt más, összefoglaló jellegű filmtörténetekből is.

Úgy vélem: méltánytalan ez a mellőzés, hiszen Gárdos Péter többet érdemel. Nem elismerést: figyelmet. Közel tucatnyi opusa és kísérletei alapján.

Röviden az életrajzi adalékokról.
G.P. az ismer újságíró, G. Miklós fia. Nem készült filmesnek. Az ELTE Bölcsészettudományi Karának magyar-orosz szakán végzett, de pályaelhagyónak bizonyult. A vetített képek érdekelték, ezért beügyeskedte magát a Híradó-és Dokumentumfilmgyárba, a Balázs Béla Stúdióba, később a színházakba és a televízióba is. Rátermettnek találták, lehetőséget biztosítottak számára a gyakorláshoz. Dokumentumfilmeket, riportokat, etűdöket forgatott azzal a nyilvánvaló szándékkal, hogy majdan egészestés műveket fog készíteni. Néhány cím az előjátékokból: A gyermekek világából (1972), Utazás a Föld körül (1973), Kártyaparti este 7-kor (1975), Halálosztók (1978), Tragoletto (1980), Kis ember nagy élete (1983). Érdeklődése sokoldalú, egyelőre nincs kedvenc témája, műfaja, stílusa.

1984-ben mutatkozik be a "nagy mezőnyben" az Uramistennel. Korántsem avantgárd-mutatvánnyal áll elő, hagyományos, sőt örökzöld a film alapszituációja. El lehet-e lesni a nagy mestertől a titkolt fogásokat? - ez a kérdés. A generációk harcáról, a tanítványi rajongásról szóló történet érdekes, a cirkusz világának megjelenítése is hiteles. A kritika elismeréssel igazolta vissza, hogy a debütáns kamera elé csábította a már visszavonult Feleki Kamillt.

A Szamárköhögés (1986) ígéretes folytatásnak bizonyult. 1956-ról (is), a társadalmi bizonytalanságokról (is), a gyermeki fantáziáról (is) szól, immár markáns eszközökkel. Báron György aforisztikus tömörséggel jelöli ki Gárdos helyét és találóan határozza meg törekvéseinek közös nevezőjét. Írásából idézünk: "...gördülékenyen és élvezetesen mesél; filmjei lebilincselően könnyű olvasmányok..., vagyis olyan portékát gyárt, amilyen a magyar filmpalettáról fájóan hiányzik. Minden munkáján érezhető ugyanakkor az erős törekvés, hogy kilépjen a realista történet-elbeszélés keretei közül a fantázia, tündérmese, a csodák világába. Márpedig ez a legnehezebb: egyensúlyba hozni a valóságot a képzelettel. Gárdos nem elkomorítani akarja ezeket a kortárs históriákat (a valóság talaján maradó filmjei a humoruk ellenére is komolyabbak-fájdalmasabbak), hanem ellebegtetni a földtől, a mesék időtlen világába."

Az indulás után olyan tételek következnek a filmográfiában, melyek - a rendező kifejezésével élve - "befogadható és élvezhető" daraboknak készültek. Abszurdba hajló vígjátékok, poénokkal feldúsított anekdoták, misztikus elemekkel tarkított elbeszélések. Akadnak közöttük sikerültebbek és kevésbé kvalitásosak. Haladjunk időrendi sorrendben. A hecc (1988) egy dermesztő lélektani állapot, egy furcsa hadviselés ábrázolása eléggé egyenetlen és kissé didaktikus hangszereléssel. A skorpió megeszi az ikreket reggelire (1992) groteszk szerelmi történet játékos fordulatokkal, némi kimódoltsággal. A brooklyni testvér (1994) extrém sztori, melyben a disszidens amerikai azért jön haza, hogy spermát szerezzen öccsétől. Az elégikus érzelmesség elégikus hangulatokkal párosul, a cselekményvezetés viszont életteli s kitűnőek a színészek (mint majdnem mindig Gárdos filmjeiben). Az utolsó bluest (2001) egyik bírálója gonoszkodva defektes road movie-nak titulálta: tény, hogy az utazgatásokra épülő háromszög-sztori meglehetősen spekulatív.

Már-már úgy látszott, hogy a rutint szerzett filmes megszokott ösvényeken halad tovább rendíthetetlenül, amikor váltott. Kiderült: képes gazdagabb gondolati tartományokat bejárni és formanyelvi bravúrokat felvonultatni. A három Lázár Ervin-novellát egyesítő 2004-es film, A porcelánbaba feltűnést keltett: értékesebb minőséget képviselt a korábbi alkotásoknál. Értő méltatója falusi sorsokba karcolt varázsmeséknek nevezte a "törékeny" kompozíciókat, melyekben a filmművész nyers dokumentarizmussal ábrázolta a megalázottak és megszomorítottak sorsát. Hirsch Tibor szerint először mintha álmot látnánk, aztán félig éber rémképeket, végül, ahogy ébredezünk, ismerős mesére nyílik a szemünk.

Az eddigi utolsó Gárdos-film, Az igazi Mikulás (2005) - családi történet, kedves mozi, míves kisrealista dolgozat, csodákkal, álmokkal, kalandokkal, meglepetésekkel, dallamokkal.

Gárdos Péter még innen van a hatvanon, a derékhadhoz tartozik. Jövőjéről és lehetőségeiről nyilatkozni lehetetlen, kívánságunkat azonban nem hallgatjuk el. Akkor érne magaslatokra, ha a Szamárköhögés s még inkább A porcelánbaba hangvételét folytatná.

(VJ)


Emlékbizottság
·Emlékbizottság
·Társadalmi Bizottság
·Együttműködő szervezetek
·Külügyi albizottság
·Életrajzok
Sajtó / Press
·Fotogaléria - Photogallery
·Programok - Programs
·Sajtóanyagok / Pressmaterial
Programajánló
·Külföldi programok
·Hazai programok
·Nemzetközi együttműködés
Kapcsolatok
·Magyar Köztársaság Külügyminisztériuma
·Magyar-Lengyel Szolidaritás
·1956 -os Intézet
·Oktatási Minisztérium Nemzeti Emlékezet Program
·Nemzeti Évfordulók Titkársága
·Magyar Történelmi Film Közalapítvány
·Kanadai Nagykövetség
·Historic front pages, newspapers Hungary 1956
·Hungary 1956
Group Photo Pool
Játékfilmprogram
·Filmajánló
·Emlékév játékfilmprogramja
·Élményút kalauz
·Az Emlékév játékfilmprogramja az MTV1 és a Duna Televízió műsorában
·Rendezői portrék
Kultúra
·Film
·Kiállítások
·Irodalom
Agora
·Vélemények

Utolsó módosítás dátuma: 2006-12-07
Copyright © Puskás Tivadar Közalapítvány.