Sajtófigyelő
·Cikkek listája
Hírek
·1956 előtt tisztelgett Bush
·V. Putyin orosz elnök Budapesten Megkoszorúzta az 56-os emlékművet
·Emlékbizottság elnökének interjúja
·Az USA Képviselőháza határozatot fogadott el az 1956-os forradalom elismeréseként
·Az államfőnél járt Gyurcsány Ferenc
·Emlékbizottság elnökének közleménye
·Emlékbizottság titkárának interjúja
·Emlékbizottság és az MTI együttműködési megállapodása
Pályázatok
·Pályázati kiírások
·Emlékévre tervezett pályázatok
·Elnyert pályázatok
·A forradalom formája
Az i-ypszilon alkotócsoport által tervezett 1956-os Emlékmű
Ajánló
·CompLex Jogtár
·1956-os könyvespolc
·Lipták Béla: 35 NAP
·Lossonczy Tamás: 1956
·Diáknapló 1956-ból
·Csics Gyula: Magyar Forradalom 1956
·Bob Dent: Budapest 1956. A dráma szinterei
·Sorsod művészete Gérecz Attila versei és utóélete
·Ötvenhatos regény
·Bang Jensen könyvrecenzió
Tudomány
·A vidék forradalma, 1956 II. kötet
Szerkesztő: Szakolczai Attila
·Standeisky Éva: Gúzsba Kötve
·A Demokrácia Reménye Magyarország 1945


SÁRA SÁNDOR


Egy filmcsináló, aki mindig több vasat tartott a tűzben. Operatőrként lett ismert (és elismert), de már fiatalon rendezni kezdett s részt vett forgatókönyvek írásában is. Kezdetben a dokumentáció vonzotta, aztán egyre gyakrabban fikciós történeteket segített világra és hamar meghódította az egészestés alkotások műfaját. A lehetőségektől függően váltogatta a témaköröket és a formai megoldásokat. Közéleti szereplése ugyancsak tudatos tevékenység. Sosem volt harsány vezéregyéniség, kivált nem a politikában, ám amikor felkérték, hogy irányítsa a Duna Televíziót, elvállalta s eredményesen megoldotta a feladatot. Munkabírása, termékenysége legendás. Más esetekben gyanús lenne a soktucat tételből álló filmográfia, a Sára-teljesítmények rangja azonban eloszlat minden kételyt. Gyorsan dolgozik, ám félkész-termékeket nem ad ki a kezéből. Magas hőfokon szeret égni s tenni, amit kell. Példája nemzedékek számára lehet lelkesítő.

1933-ban született Turán. A településhez, a vidékhez, a tájhoz, ahonnan mellesleg barátja, Huszárik Zoltán is származott, mindmáig hű maradt. Voltak ugyan gondjai a főiskolára való bekerüléssel (káderlapján pettyek éktelenkedtek), aztán, amikor megnyílt előtte az út, gyorsan megtalálta a helyét. Illés György keze alatt készült leendő hivatására. Korán tanújelét adta tehetségének: vizuális fantáziájának, kompozíciós készségének, lényeglátó adottságának. Neki is megvan a maga Októberi története. Sok-sok esztendővel később így elevenítette fel az eseményeket a Demokrata riporterének: "1956-ban tagja voltam a főiskola Forradalmi Bizottságának, ami akkor elég nagy bűnnek számított, de hála Istennek, nem volt komoly megtorlás a Főiskolán. Szerencsére Szőts István és Illés György megvédtek. Annyi azért történt, hogy nem a játékfilmgyártáshoz kerültem, hanem a dokumentumfilmekhez. Az első komolyabb munkámat is (Busójárás) ennek a két embernek a segítségével kaptam. Illés György felhívott, hogy arra kérték, legyen a patrónusom ennél a filmnél, amit persze így visszautasítottam volna, ha ő rá nem beszél. Végül is elvállaltam a filmet, és Gyuri harmadik nap megjelent a kis Volkswagenjével és mindenki előtt hangosan megkérdezte, hogy kérsz egy kávét? Anélkül, hogy én válaszolhattam volna, hozott egy kávét, majd elbúcsúzott. Ennyi volt a patronálás." (1999. okt.6.) Mindehhez annyit fűznénk hozzá: a nagyság egyik ismérve - a másik emberben levő nagyság felismerése. Illés "papi" azokra figyelt fel, akikben kvalitást érzett. Épp úgy nem tévedett, mint világhírű tanítványai, Kovács László, Zsigmond Vilmos, Koltai Lajos és a többiek felkarolásakor.

Oktató és népszerű-tudományos filmek jelentették számára az igazi gyakorlatot. 1960-ban forgatta - már hármas minőségben (mint író, operatőr és rendező) a Virágát a napnak című filmkölteményt, melyben sikerült valóra váltani elképzeléseit. Még pályakezdőként így ítélte meg első lépéseit: "Alaptörekvésem főiskolás korom óta a korszerű filmnyelv felé való tapogatózás. "Filmül beszélni" - mindig ez volt a célom, vágyam, s ebből a nyelvből néhány szó már megfogalmazódott eddigi próbálkozásaimban." Ide sorolta a Bán Róbert rendezésében készült kisfilmeket (Festenek a gyerekek, l959, Hajnal után sötétség, 1961). Komoly érdeklődést tanúsított a társadalmi jelenségek iránt. Az Oda-vissza (1962), az Egyedül (1963), s főképpen az 1962-es Cigányok jelezte: nem "igazoló jelentéseket" akart összeütni, hanem - mint Pásztor Balázs a majdani Feldobott kőben - tendenciákat, igazságtalanságokat, anomáliákat megörökíteni. A Balázs Béla Stúdió ideális terepnek bizonyult a fiatal filmesek számára. Demokratikus légkörben tevékenykedhettek. Cenzúra és bemutatási kötelezettségek híján még a kimondhatóság határait is feszegethették, noha ekkoriban tombolt a diktatúra. Érdekességként megemlítjük, hogy Sára Sándor a sokak által favorizált cinéma vérité-irányzatot ellenezte, mivel elvetette az esetlegességet a műalkotásban.

Szerteágazó érdeklődése megmaradt azt követően is, hogy nagyfilmek fényképezését bízták rá (a kezdet: az 1962-es, felejthető Asszony a telepen). Az egészestés opusok előtt, közben, után ki-kiruccant kedvenc terepeire, első számú terrénuma azonban mások munkáinak képi megörökítése lett. Feladatait következőképpen összegezte curriculum vitae-jában (Filmvilág, 1964/24): "A jó operatőri munka legelső feltétele a megfelelő forgatókönyv. Nem dramaturgiai szempontból, hanem olyan értelemben, hogy megvan-e benne a kép nyelvén való fogalmazás lehetősége... Szerintem a legegészségesebb, ha az operatőr a kezdetektől, a novellától a technikai könyv megszületéséig része a vajúdásnak... Ha a forgatókönyvben az alkotó kollektíva valamennyi tagjának gondolatai, ötletei, elképzelései szerepelnek, könnyű a munka, fél szavakból is értjük egymást, és alig lehet kettéválasztani a rendező és az operatőr munkáját." Megfelelt a maga elé támasztott magas követelménynek. Változatos stílusok szolgálatában vált operatőrként alapemberré. Közismert kötődései ellenére sem horgonyzott le egyetlen irányzat vagy felfogás mellett. Keze nyomát őrzi - nem teljes a lista - a Sodrásban (1964), a Gyerekbetegségek (1965), az Apa (1965), a Tízezer nap (1967), az Ünnepnapok (1967), az Ítélet (1970), a Szindbád (1971), a Tűzoltó utca 25. (1973), a Nincs idő (1973), a Hószakadás (1974), az Árvácska (1976), a Circus Maximus (1980), A mérkőzés (1981), az Orfeusz és Eurydiké (1985). Olyanoknak lehetett társa, akik óriási távolságra álltak egymástól.

Rendezni akkor kezdett, amikor megfelelő szakmai biztonságot szerzett s gondolatai is megérlelődtek a nagyobb lélegzetű vallomásokhoz. Az önéletrajzi ihletésű Feldobott kő (1968) az ötvenes évek drámáit ábrázolja szimbolikus emelkedettséggel és kritikus szenvedéllyel. A Holnap lesz fácán (1974) vérbeli szatíra a rossz szokások és beidegződések hatalmáról, a bürokrácia burjánzásáról. A 8o huszár (1978) hiteles krónika alapján eleveníti meg egy Lengyelországban állomásozó huszárezred hazaszökésének históriáját. Tanulságai túlmutatnak az adott szituáción. A vállalkozás, hangsúlyozta a rendező, a szabadságharc Aradig vagy Világosig terjedő történetét is tartalmazza, sorsukban a 48-as forradalom kimenetele is benne foglaltatik. A Tüske a köröm alatt (1987) vidéki kiskirályokat leplez le, beleillik tehát a sorozatba. A Könyörtelen idők (1991), a Vigyázók (1993), A vád (1996) múltunk tragikus eseményeinek változó színvonalú lenyomatai.

A dokumentumfilmek erdejéből kiemelkedik a sokrészes Pergőtűz (1982), a második világháborús katonai összeomlás stációinak híradókból, emlékezésekből összeállított körképe (leparancsolták a képernyőről). További címek: Sír az út előttem (1986-87), Jeles napok: televíziós szociográfia (1987), Csonka Bereg (1989), Te még élsz? : Keményfi Béla-életrajz (1990), Lefegyverzett ellenséges erők (1991), Magyar nők a gulágon (1993), Indiai képsorok (1997). Nem hagyhatjuk említés nélkül azokat a műveket sem, amelyek az oeuvre első fejezeteihez tartoznak s változatlanul őrzik klasszicitásukat (Vízkereszt, 1967, Pro Patria, 1969). Az 1981-es Néptanítók és a Bábolna (1964-85) külön bekezdést érdemelnének, mivel nem pusztán leírások. Egy nemzedék lázait, reményeit, csalódásait, eredményeit, kudarcait hozzák premier plánba. Mint a többi Sára-mű.

Az örökség a "családban marad", illetve folytatódik. Gyermekei, Júlia és Balázs egyaránt méltók a hagyomány folytatására.

A díjaknál, kitüntetéseknél, fesztiválsikereknél többet mond - szekérderéknyi van belőlük -, hogy a magyar operatőri iskola kiemelkedő képviselője nemzetközi hírnevet szerzett magának. Munkássága a hazai kultúra legmaradandóbb értékeit gazdagította.

(VJ)


Emlékbizottság
·Emlékbizottság
·Társadalmi Bizottság
·Együttműködő szervezetek
·Külügyi albizottság
·Életrajzok
Sajtó / Press
·Fotogaléria - Photogallery
·Programok - Programs
·Sajtóanyagok / Pressmaterial
Programajánló
·Külföldi programok
·Hazai programok
·Nemzetközi együttműködés
Kapcsolatok
·Magyar Köztársaság Külügyminisztériuma
·Magyar-Lengyel Szolidaritás
·1956 -os Intézet
·Oktatási Minisztérium Nemzeti Emlékezet Program
·Nemzeti Évfordulók Titkársága
·Magyar Történelmi Film Közalapítvány
·Kanadai Nagykövetség
·Historic front pages, newspapers Hungary 1956
·Hungary 1956
Group Photo Pool
Játékfilmprogram
·Filmajánló
·Emlékév játékfilmprogramja
·Élményút kalauz
·Az Emlékév játékfilmprogramja az MTV1 és a Duna Televízió műsorában
·Rendezői portrék
Kultúra
·Film
·Kiállítások
·Irodalom
Agora
·Vélemények

Utolsó módosítás dátuma: 2006-12-07
Copyright © Puskás Tivadar Közalapítvány.