Sajtófigyelő
·Cikkek listája
Hírek
·1956 előtt tisztelgett Bush
·V. Putyin orosz elnök Budapesten Megkoszorúzta az 56-os emlékművet
·Emlékbizottság elnökének interjúja
·Az USA Képviselőháza határozatot fogadott el az 1956-os forradalom elismeréseként
·Az államfőnél járt Gyurcsány Ferenc
·Emlékbizottság elnökének közleménye
·Emlékbizottság titkárának interjúja
·Emlékbizottság és az MTI együttműködési megállapodása
Pályázatok
·Pályázati kiírások
·Emlékévre tervezett pályázatok
·Elnyert pályázatok
·A forradalom formája
Az i-ypszilon alkotócsoport által tervezett 1956-os Emlékmű
Ajánló
·CompLex Jogtár
·1956-os könyvespolc
·Lipták Béla: 35 NAP
·Lossonczy Tamás: 1956
·Diáknapló 1956-ból
·Csics Gyula: Magyar Forradalom 1956
·Bob Dent: Budapest 1956. A dráma szinterei
·Sorsod művészete Gérecz Attila versei és utóélete
·Ötvenhatos regény
·Bang Jensen könyvrecenzió
Tudomány
·A vidék forradalma, 1956 II. kötet
Szerkesztő: Szakolczai Attila
·Standeisky Éva: Gúzsba Kötve
·A Demokrácia Reménye Magyarország 1945


GAÁL ISTVÁN


"Szükségképpen vagyok ember és véletlenül filmrendező" - szokta idézni Montesquieu nyomán kedvenc bölcsességét a művész, aki a legfelkészültebb, legtudatosabb, legigényesebb és legszerényebb hazai alkotók közé tartozik. Viszonylag kevés egészestés filmet forgatott, nem sorolták soha táborok vagy csoportok tagjai közé - leszámítva a Balázs Béla Stúdiót, melyben ifjú társaival együtt sokat tett a szókimondás határainak kiszélesítéséért és a formanyelv felfrissítéséért -; zajos szenzációk sem fordultak elő pályáján. Csöndes és hangsúlyos jelenléte ennek ellenére meghatározta a magyar kinematográfia több évtizedét. Noha alázattal vallja: mindig csak a szándékban, az elképzelésben volt bizonyos, ma már az élő klasszikusok között emlegetik (itthon és a határokon túl egyaránt).

"Karrierjét", ha ugyan megfelelő a kifejezés, nem kiváló káderlapjának, a szerencsés körülményeknek, az adódó ismeretségeknek köszönhette, hanem kizárólag a tehetségének.

1933-ban született Salgótarjánban. Villanyszerelő fia. Pásztón nevelkedett. Szegeden járt technikumba. Ezután iratkozott be a Színház- és Filmművészeti Főiskolára. Rendezővé egyrészt a budapesti intézmény (Keleti Márton-tanítvány), másfelől Róma, a Centro Sperimentale avatta: kétéves ösztöndíjjal képezhette magát Itáliában - későbbi világnagyságok, Marco Bellocchio, Liliana Cavani, Bernardo Bertolucci, Vittorio Storaro osztálytársaként. Rendkívül sokat jelentett számára az akkoriban ritka lehetőség. Nyelvet tanult, beleásta magát az elméletbe, neorealista mesterek mellett asszisztenskedhetett.

"Belépője", a Pályamunkások című rövidfilm (1956) a Bécsi Világifjúsági Találkozón aranyérmet kapott, más munkáit ugyancsak elismeréssel fogadták. Híradózott, részt vett a filmklub-mozgalomban (debreceni előadásait az egykori hallgatók nagy érdeklődéssel hallgatták). Sokoldalúan képezte magát. Képíróként - így szokta meghatározni hivatását - szívesen vállalt operatőri teendőket, munkáit rendszeresen segítség nélkül vágta, írói ambíciói is permanensek voltak. A Budapest Filmstúdióban a vezető pozícióhoz jutott Nemeskürty István támogatta kibontakozását (hű is maradt hozzá a mai napig).

Nem kellett sokáig várni a nagyfilmes bemutatkozásra. Az Oda-vissza, a tiszai vázlatok után, a Cigányok fényképezését követően megszületett a Sodrásban, a magyar új hullám emlékezetes darabja (1964). Az önfeledt fiatal csapat és a felhőtlen örömüknek véget vető tragédia ábrázolása gondolati tartalmával, érett dramaturgiájával, eredeti szimbolikájával, lírai közvetlenségével váltott ki visszhangot és ovációt. "Azt próbáltam bizonyítani, hogy az egyedek minősége szabja meg a közösség minőségét" - hangoztatta később egyik interjújában. A tétel később is beépül történeteibe. Egyes interpretációk szerint az "opera prima" egyfajta nemzedéki tükör nyitánya s a következő két filmmel együtt trilógiát képez (Zöldár, 1995, Keresztelő, 1997). Gaál nem kedveli ugyan az efféle kategorizálást, ám tény: az opusok összefüggenek. Az ötvenes évek társadalmi mozgásai jelentik a hátteret Ostoros Marci, a szegényparaszti sorból egyetemistának jelentkező fiatalember keserű felismerésekben bővelkedő életrajzában. Gaál a legpolitikusabb filmjének tartja a Zöldárt. Magyarázata: "...Talán mert volt bennünk egyfajta messianisztikus hit, hogy mindazt, amit a filmbe fogtunk az ötvenes évekről, azt tudtára kell adni mindenkinek" - olvashatjuk visszapillantásában (Zalán Vince: Gaál István krónikája, Osiris Kiadó, Bp. 2000. 152.l.). A két első dráma főszereplői még döntés előtt állnak. Kérdés, betörik-e az érvényesülés falait, vagy pedig meghúzódnak védőbástyák mögött? A Keresztelő - a harmadik megközelítés - hősei ezzel szemben már választottak. Gócza Menyhért, a divatos szobrász és sógora, Fodor András, a zárkózott iskolaigazgató eltérő értelmiségi magatartást tanúsítanak. Előbbi feladta álmait, utóbbit a börtön sem tört meg, hű maradt elveihez. Összecsapásukban feloldhatatlan ellentét rajzolódik ki - egy dermesztő megalkuvás és egy "csakazértis"-felfogás kontrasztja. Érzelmi fűtöttség izzítja a jeleneteket. Nem kétséges, hogy az író-rendező kinek a pártján áll.

A Magasiskola, a következő film (1970) a kritikusi konvenció szerint parabola a rend hatalmáról, a kegyetlenségről, az alávetettségről (meg arról is, hogy "a fasizmus benne van a levegőben"). Érdekes, hogy Gaál tulajdonképpen semmiféle parabolisztikus megjelenítésre nem gondolt. A fő izgalmat az jelentette számára, említette beszélőtársának, Zsugán Istvánnak, hogy az abszolút reális és egyszerű külső cselekmény mögött rendkívül fontos belső emberi, társadalmi tartalmak húzódnak meg. A kulcsfigura a Fiú, aki felismeri a szörnyű mechanizmus mozgatórúgóit és szükségszerűen kiábrándul az erőszakszervezetből. Bár ezt a képes beszédet a hatalom néhány prominense nem szívlelte, a mű eljutott Cannes-ba és ot különdíjat adományoztak számára. A Holt vidék (1971) fókuszában egy teljesen elnéptelenedett baranyai falu áll (Gyűrűfű a minta). Az elsivárosodott világ és az emberi viszonylatok témája, az együttes magány és az egyén magánya azért ihlette meg a rendezőt, mert megjeleníthette a lélek mélyrétegeit. Törőcsik Marit nyerte meg egyik főszereplőnek. A nagy magyar színésznő később élete egyik legkedvesebb feladataként idézte a filmet Maár Gyula Présével és a Jancsó Miklós rendezte Csend és kiáltással.

A filmművész ezután már számos ok miatt nem volt képes tartani a tempót. 1963-tól 1971-ig öt terve realizálódott, a további esztendőkben már csak három. Sorrendben a Legato az első (1977). A cím (a szó) magyarázata: "olyan előadásmód, melyben az egyik hangot megszakítás, szünet nélkül követi a másik". A szerző ezúttal az új arisztokrácia, az úgynevezett káderkrácia kialakulását igyekezett bemutatni. A jelenben feltámadó múlt sorsok párhuzamosait téríti el, fájó emlékek kerülnek felszínre, a fiatalokat mégsem érinti meg mélyen a titkok zárjának felpattanása. Válsághelyzetre épül - gyakori motívum ez Gaál vásznán - a Cserepek cselekménye (1980). Vígh András személyes elbizonytalanodása hátterében a humánus értékek szétzilálódása is fölsejlik. Negyvenes éveiben jár a hős (Zygmunt Malanowicz személyesíti meg, akit a legendás Polanski-kamaradarabból, a Kés a vízben-ből ismerünk).

Az Orfeusz és Eurydiké (1985) a rendező egyik legkedvesebb gyermeke. A vállalkozás rendhagyó. Christoph Willibald Gluck zeneváltozata helyett a tragikus ógörög mítoszt választja forrásnak - olyan képi megoldásokkal, melyeket a realista nyelv nem tesz lehetővé. "A látvány gyönyörű kalandja" ejtette rabul a legendába beleszerelmesedő, s valamenyi beállítást gondosan megtervező "képírót". Rajeczky Benjámin köszöntőjéből idézünk: "Gluck is megértené, hogy ebben a légkörben az Orfeo csak tragédia lehet: a csodákra képes lant és Ámor is engedelmes szomorúsággal hajlik meg a Sors előtt, mely eléje mered, mint a sziklafal és mindent a végtelenbe mos, mint a tenger." A hazai és külföldi bírálók kiemelték a szabadtéri kompozíciók festőiségét (operatőrök: Sára Sándor, Kurucz Sándor, Lőrincz József), valamint a vizuális és zenei effektusok eredetiségét.

A pálya fontos állomásai természetesen mindazok a rövidfilmek, dokumentumok, vázlatok, kísérletek, tanulmányok, televíziós játékok stb., melyek kiegészítik, variálják, gazdagítják az egészestés produktumokban testet öltött eszméket. A teljes leltár ismertetésétől eltekintünk. Kiemeljük Bartók Béla: Az éjszaka zenéje című alkotást (1971), az irodalmi parafrázisokat: Naponta két vonat - Cselkas (Gorkij, 1976), Haláltánc (Strindberg,1980), Peer Gynt (Ibsen,1987), a Római szonátát (1995), valamint a monumentális Bartók-víziót, a Gyökereket (1999). Mindegyik tv-darab, ám egyik sem "melléktermék". Még futó felsorolásunkból sem maradhat ki, hogy Gaál a teóriában is otthonos (lefordította Renato May és Carlo Lizzani alapmunkának számító köteteit), fotó-felvételei unikumok, többször tanított meghívásra Indiában és Olaszországban, bejárta a világot műveivel és mint zsűritag, számos rangos ordó birtokosa (a Kossuth-díjat 1991-ben kapta meg).

Portrénk alanya egy alkalommal három csoportba sorolta a film készítőit. Eszerint megkülönböztet instrukciókat adó játékmestereket, érzésekkel variáló képcsinálókat, végül pedig mágiát teremtő művészeket. Talán nem tévedünk, ha azt írjuk: Gaál István ebbe az utóbbi kategóriába tartozik.

(VJ)


Emlékbizottság
·Emlékbizottság
·Társadalmi Bizottság
·Együttműködő szervezetek
·Külügyi albizottság
·Életrajzok
Sajtó / Press
·Fotogaléria - Photogallery
·Programok - Programs
·Sajtóanyagok / Pressmaterial
Programajánló
·Külföldi programok
·Hazai programok
·Nemzetközi együttműködés
Kapcsolatok
·Magyar Köztársaság Külügyminisztériuma
·Magyar-Lengyel Szolidaritás
·1956 -os Intézet
·Oktatási Minisztérium Nemzeti Emlékezet Program
·Nemzeti Évfordulók Titkársága
·Magyar Történelmi Film Közalapítvány
·Kanadai Nagykövetség
·Historic front pages, newspapers Hungary 1956
·Hungary 1956
Group Photo Pool
Játékfilmprogram
·Filmajánló
·Emlékév játékfilmprogramja
·Élményút kalauz
·Az Emlékév játékfilmprogramja az MTV1 és a Duna Televízió műsorában
·Rendezői portrék
Kultúra
·Film
·Kiállítások
·Irodalom
Agora
·Vélemények

Utolsó módosítás dátuma: 2006-12-07
Copyright © Puskás Tivadar Közalapítvány.